Kungsleden stöttar unga konstnärer

Fastighetsbolaget Kungsleden fortsätter att ställa ut unga konstnärer i sina fastigheter. Nu gästar konstnären Jonathan “Ollio” Josefsson en av Kungsledens fastigheter på Vendevägen i Danderyd.

En av landets mest aktuella konstnärer Jonathan “Ollio” Josefsson ställer ut sina tuftade mattor och målningar hos Kungsleden i Danderyd där förbipasserande Danderydsbor också kan ta del av en målning på ett fönster som konstnären skapat för utställningen.

“Konst- och kulturscenen är en av branscherna som påverkas allra hårdast av pandemin med stängda konsthallar och inställda aktiviteter. Därför tycker vi att det är extra kul att arrangera den här fantastiska utställningen. Vi ger också våra hyresgäster något spännande att se fram emot när vi så småningom börjar återgå till en normal tillvaro”, säger Eva-Lotta Svensson, marknadsområdeschef på Kungsleden.

“Det är extra kul att medverka på en utställning som denna när det ges chans att skapa platsspecifika verk. Verket blir unikt för utställningen och platsen”, kommenterar Jonathan Josefsson om utställningen och fortsätter:

“Att måla på plats skapar en slags dynamik och spänning som fungerar bra för mig. Det är ofta under tidspress, och jag anser personligen att jag skapat några av mina bästa verk under dessa förhållanden. Jag måste ta snabba beslut och vara fokuserad, det går inte att tänka efter för mycket, fortsätter Jonathan om det verk han skapat på plats i fastigheten.

Om konstnären

Jonathan började sin konstnärliga bana med att måla med sprejburkar i Göteborg i mitten av 90-talet. Idag är han ett etablerat namn i Sverige och internationellt. Jonathan blev genom sitt artistnamn “Ollio” en central figur på Göteborgs graffiti- och gatukonstscen på 90-talet. Han var viktig för utvecklingen av konstformen och hittade ett eget uttryck som han har förfinat genom åren och som gav honom Göteborgs Stads kulturstipendium för placeringen av sina “tags” i stadsrummet.

Idag arbetar Jonathan främst med textilkonst men kännetecknas fortfarande av sina starka färger och mönster. Improvisation och lek står i centrum. I utställningen hos Kungsleden får vi ta del av ett brett urval av Jonathans konstnärskap, från tuftade mattor och måleri till väggmålningar i offentliga gestaltningar. Följ med på en humoristisk resa bland mattor, måleri och mönster.

Utställningen arrangeras i samarbete mellan Kungsleden och Artworks.