Pressmeddelande 2009-10-16

Kungsleden AB (publ) slutförde i april 2009 försäljningen av 50 procent av sitt ägande i Publika fastigheter till Tredje AP-fonden. Styrelsen för det gemensamt ägda bolaget är nu klar och Håkan Bryngelson har utsetts till ordförande. Håkan Bryngelson har lång erfarenhet inom den svenska fastighetsbranschen, senast som vd för fastighetsbolaget Vasakronan. Han är idag styrelseproffs och är ordförande i Almega och Almega Tjänsteföretagen, ISS Propert Advisory Board, Tengbom samt vice ordförande i Svenskt Näringsliv. Håkan Bryngelson är även styrelseledamot i Volvo Aero, AMF Pension samt Bilprovningen. Övriga styrelsemedlemmar är; Kerstin Hessius, vd Tredje AP-fonden, Claes de Neergaard, ordförande Tredje AP-fonden, David Mindus, vd Sagax, Bengt Hellström, ansvarig alternativa investeringar Tredje AP-fonden, Thomas Erséus, vd Kungsleden, Magnus Meyer, vd Tengbom och styrelseledamot i Kungsleden och Jonas Nyrén, vd Bonnier Holding samt styrelseledamot i Kungsleden. ”Jag är väldigt glad över att vi landat i en så namnkunnig styrelse med både stort fastighetskunnande och kompetens inom finansieringsfrågor. Att Håkan Bryngelson tar ordföranderollen är särskilt roligt och jag är övertygad om att vi kommer dra nytta av hans stora engagemang och kunnande i fastighetsfrågor”, säger Kungsledens vd Thomas Erséus i en kommentar. Informationen är sådan som Kungsleden AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 16/10 2009 kl.08.30.