Fastighetsbolaget Kungsleden AB (publ) har anställt Albrecht von Malortie som chef för bolagets etablering i Tyskland.

Albrecht von Malortie har en bakgrund som fastighetskonsult vid Dresdner Banks fastighetsverksamhet Dr. Lübke Immobilien samt vid Jones Lang LaSalle i Tyskland. Sedan 2000 har Albrecht von Malortie arbetat vid Skanska i Tyskland där han varit marknadschef och chef för Skanskas tyska projektutveckling. Albrecht von Malortie är 44 år och född i Tyskland men uppvuxen i Sverige.

”Jag är glad att vi har lyckats knyta Albrecht von Malortie till oss. Han talar svenska flytande och har god kännedom om svensk och tysk affärskultur, vilket är viktigt för det fortsatta arbetet med att bygga upp vår verksamhet i Tyskland”, säger Kungsledens vd Thomas Erséus i en kommentar.

Kungsleden inledde en internationell satsning i juni i fjol då nio äldreboendefastigheter förvärvades i Tyskland. I början av 2007 gjordes kompletterande förvärv av äldreboenden söder om Berlin. Kungsleden avser fortsätta expandera inom detta segment, där goda tillväxtmöjligheter förväntas på den tyska marknaden under de kommande åren.

Albrecht von Malortie tillträder sin nya tjänst med omedelbar verkan.